1. Ana Sayfa
  2. Arşiv

Gerçekçi Bir SEO Zaman Çizelgesini Anlamak ve Açıklamak

Gerçekçi Bir SEO Zaman Çizelgesini Anlamak ve Açıklamak
0
SEO sonuçları görmek için ne kadar beklenmelidir? Ünlü köşe yazarlarından Stephan Spencer, bu sorunun basit bir cevabı olmadığını ama SEO zaman çizelgesini etkileyebilecek bazı etmenler olduğunu paylaşmaktadır.
Siteniz arama motorlarının derin sularında kayıp mı oldu? Belki manüel bir cezaya çarptırıldınız. Belki de rekabet sizi sonuçlarda ve satışlarda saf dışı bıraktı ya da belki de siteyi bu zor durumdan kurtarmak için anlaşılmış bir danışman veya SEO uzmanısınızdır.
Site sahipleri veya pazarlama yöneticileri için genelde SEO uzmanınızın tavsiyelerine uyarak sitede büyük değişiklikler yaptıktan sonra sıralamanızın veya dönüşüm oranlarınızın niçin ilerlemediğinin (ve hatta çoğu zaman gerilediğinin) sebebini anlamak çoğu zaman çok zor olabilmektedir. Eğer böyle bir durumdaki SEO uzmanıysanız niçin daha hızlı SEO uygulayamadığınızı açıklamada zor zamanlar geçirebilirsiniz.
Bunun sebebi stratejinizin başarılı olmamasıdır ancak bundan da ziyade “gerçekçi SEO zaman çizelgesi”nin niteliği hakkında SEO uygulayıcınız ve takımınızın geri kalanı arasında bir kopukluk olması  daha gerçekçi ve yüksek olasılıklı bir ihtimaldir. Peki, bu bilgi boşluğunu nasıl doldurmamız gerekli?
İşte bunun sorunun üstesinden gelebilmeniz için sizinle bazı fikirler paylaşıyor olacağız:
SEO, Sitenizin Formunu Yükselten Egzersizlerdir
Optimize Worldwide’ın yazarlarından Matt Morgan geçtiğimiz günlerde SEO’yu antibiyotik almayla betimleyen harika bir makale yayınlamıştır. Bu her ne kadar güzel bir benzetme olsa da hikâyeyi tam anlamıyla anlatmamaktadır.
SEO, önleyici tedbirler ve sürekli gelişme olduğu kadar mevcut sorunlarında giderilmesidir. SEO ile bir kez kısa vadeli “tedavi” uygularsanız, sitenizin SEO’ya ihtiyacı hiçbir zaman kesilmeyecektir.
Belki de SEO’nun bir egzersiz rutini olduğunu söylersek daha iyi bir benzetme yapmış olabiliriz. Eğer egzersizlerinizi savsaklamaya başlarsanız (veya tamamen egzersizi bırakırsanız), istediğiniz sonuçları elde edemeyecek veya başarınızın devamını sağlayamayacaksınızdır.
Elbette bir egzersiz planına başlamadan önce her zaman bir spor antrenörüne danışarak vücudunuza  zarar vermeden neler yapabileceğinizi, hangi aletleri çalışmanız gerektiğini öğrenmeniz gerekmektedir. Bu SEO’nunda ilk işidir; siteyi inceleyerek ne gibi problemler olduğunu ve zaman içerisinde nasıl sağlam, itibarlı sıralamaları elde edebileceğinizi belirlemektir.
Çok hızlı ilerlemeye çalışıp, hızlı sonuçlar almayı beklemek genellikle sitenize zararı dokunacak “düzeltme” sorunlarıyla karşılaşmanıza neden olacaktır. Tıpkı kısa vadede çok fazla kilo vermenizi sağlayan diyetler gibidir ama unutmayın ki diyeti bıraktıktan sonra hemen aynı kiloyu geri alırsınız (genelde de eskisinden daha fazla kilolu olursunuz) bu da doğrudan vücudunuz için zarar neden olur.
SEO Karmaşıktır ve Uzun Vadeli Düşünmeyi Gerektirir
SEO’nun teknik kısımlarının çoğu sorun gidermeye yöneliktir. Gerçek şu ki, bu her zaman sıralamanızın niçin çok değişken olduğunu açıklamak için yeterli değildir. Örneğin daha önceden SEO taktiği olarak kullanılan bir yöntem artık spam olarak değerlendirilebiliniyor olabilir. Bu Google’ın sıralama algoritmasının dışında kaldığı anlamına gelmektedir ki, bu sıralamanızda büyük düşüşler yaşamanıza doğrudan sebep olacaktır. Ayrıca SEO danışmanınızın çabalarının yavaş ama ilerleme gösteriyor olması da bu konuda sorun yaratıyor olabilir.
SEO ile ilgili birçok değişken olduğunu anlamak ve bilmek çok önemlidir. Danışmanınız veya sizin için çalışan SEO uzmanınız, demode SEO yöntemleri, dizayn, kod ve aklınıza gelen diğer şeyler ile çalışıyor olabilir. Bu yüzden sitenizin denetimini sürekli olarak yaparak bir SEO çalışmasına başlamanız çok mühimdir. Bunu yapmanız, normalde kolaylıkla göremeyeceğiniz ve sitenize ciddi zararlar verebilecek olan sorunları görebilmenize yardımcı olacaktır.
Artık temelinizi sağlamlaştırdıysanız, sitenizin itibarını yükseltmek için bir eylem planı yapmanız gereklidir. Bazen büyük bir sorunu çözmek için çaba sarf ettiğinizde, sağlam ve istikrarlı bir iyileştirme görmeden önce daha kötü sonuçlar görebilirsiniz.
Dünyaca ünlü SEO uzmanlarından Alan Bleiweiss bile hemen hemen her projesinde SEO’nun meyve vermesi için ne kadar uzun bir süreye ihtiyacını olduğunu her zaman vurgulamaktadır.
Alan Bleiweiss bir demecinde; “2013 yılı Ocak ayında SEO’yu uyguladık ve müşterim değişiklikleri hemen uygulamaya başladı. Organik trafik Temmuz 2013’e kadar yavaş yavaş azaldı ve sonra tekrar çıkışa geçti, bir noktadan sonra organik trafik bir çıktı, bir düştü, bir çıktı, bir düştü ve bu süreç bir yıl sonunda trafik patlayana kadar bu şekilde devam etti.
Site çoğunlukla Panda olmak üzere çeşitli algoritmalara sahipti. Panda son birkaç yılda çok sıkı olan yeni algoritmalar kullanmaya başladı. Bu da bir sitenin sürdürülebilirliği sağlayabilmesi için işleri çok daha zor hale getirmektedir.
Başka bir kritik konu ise SEO bir kez yapılıp, olduğu gibi bırakılamaz. Siteler, marka itibarı ve güven takviyesinin yanı sıra kendi içerisinde güçlü ve kaliteli sinyallerin devamlı uygulanmasına ihtiyaç duymaktadırlar.”
gorsel-seo
Grafikteki web trafiğinden de görebileceğiniz gibi, Google tarafından yapılan algoritmalardaki değişikliklerle organik trafiğin belirli bir dönemde önemli ölçüde düşüşünden dolayı sitede büyük değişiklikler yapılması gerekmiştir.
Ancak uzun vadede çizelgeye baktığımızda sabırlı olmak ve sürdürülebilinir SEO başarısını yaratmak için doğru müdahaleleri yapmak trafiği tekrar arttırmış ve hatta önceki miktarını da geçmesini sağlamıştır. Alan Bleiweiss müşteriyi bu durum için bilgilendirip hazırlamamış olsaydı, kendisi ve SEO’dan sorumlu ekip arkadaşları site yönetimi ile çok hararetli tartışmalar yaşayabilir hatta işlerine son bile verilebilirdi.
seo
SEO Takım Olarak Çaba Sarf Etmeyi Gerektirir
 

SEO başarısını etkileyen sayısız etmen vardır ve bunların çoğu da diğer ekipler ve bölümlerle yapılacak

işbirliğine bağlıdır.
 
Büyük çaplı işlerde genellikle onbinlerce (veya yüzbinlerce, hatta milyonlarca) web sitelerine sık sık bakıyoruz ve bazen beraber çalıştığımız ekipler farklı farklı ülkelerde olabiliyorlar. Ayrıca yapılacak değişikliklerin onaylanması ve uygulanması için de belirli bir aşama vardır. Zamanınızın büyük bir çoğunluğunda hangi değişiklikleri yapacağınızı düşünebilir, yapılacak değişikliklere onay almak veya SEO çalışmasının siteye dâhil edilmesi için beklemek zorunda kalabilirsiniz.
 
Bu yüzden diğer bölümlerle işbirliği (özellikle bilgi teknolojileri ve sosyal medya bölümleri ile) SEO başarısı için çok önemlidir. SEO sadece anahtar kelimeleri ayarlamak değil, sitenizin tüm stratejisini yönetmektir. Yapılacak işi özellikle de yöneticilerden veya diğer bölümlerden onay almanız gerekiyorsa kesinlikle hafife almamanız gerekmektedir.
Zamanlama Genellikle Bir Şans Oyunudur

50 yeni blog içeriği yaratıp, bunların arasından az bir miktarının birçok insan tarafından görülmesini

ve belki de sosyal paylaşım sitelerinde paylaşılmasını ve linklenmesini ümit etmek kullanılan etkili bir

SEO taktiği ile mümkündür.
 

Sorun şu ki bunun başarısını tahmin etmek uzmanlar için bile son derece zordur. Bu genelde doğru

içeriği doğru zamanda sunmayla ilgilidir ancak doğru olan zamanı kestirmek imkânsızdır, her an o

beklenen doğru an olabilir.
Kitlenizin hangi içeriği isteyebileceğini tahmin etmek için çabalayabilirsiniz. Örnek vermek gerekirse mevsimsellik (Süper Lig’in yeni sezonun başlamasına yakın futbol ile ilgili içerikler), güncel trendlerden yararlanmak (bu biraz tehlikelidir çünkü trend sonlanırsa her şey için çok geç kalınabilinir) veya insanların paylaşmayı isteyebileceğini düşündüğünüz yeni içerik ve fikirler ortaya koymak.
YG (Yatırım Getirisi) Daha da Karmaşıklaşıyor
Google’ın Hummingbird algoritması ve anahtar kelime referans verisinin kaybı (“verilmemektedir”) SEOların kendi eylemlerinin kesin YG’sini ölçmek için işleri daha da zorlaştırmıştır.
Artık tek bir kelimenin sizin trafiğinize ne kadar etki ettiğini öğrenmek mümkün değildir. Ayrıca Hummingbird, sitenizin hangi kelime için sıralanacağının varyasyonu her zaman direk olarak kontrol edememenizi sağlamaktadır. Bazen bu sitenize gereksiz trafik bile yönlendirebilmektedir.
Bunun yerine genel hedeflerinize daha çok katkıda bulunan APG’ye bakınız. SEO revizyonunuzun amacı daha çok pozitif çevrimiçi hit mi almak? Siteye daha çok daimi kullanıcı mı çekmek? Dönüşüm oranlarını mı arttırmak? Ölçümlerin sahip olduğu değerler sizin hedeflerinizle ilgili değerlerle doğrudan ilgilidir; bir site için yararlı bilgiler bir başkası için tamamen yararsız olabilir.
“Görev tamamlama” her zaman önerilen güvenilir bir ölçümdür, bu insanların sizin sitenizi niçin kullandıklarını anlamanızı sağlar, bu sayede artan dönüşümler için sizi belirlemeniz gereken strateji hakkında bilgilendirir. Örneğin siteniz bir ticaret sitesiyle, bu yöntem herkesin sitenize bir şeyler satın almak için gelmediğini ortaya koyacaktır. Bu yöntem şu soruyu cevaplayacaktır “Ziyaretçi sitede yapmak istediği şeyi tamamladı mı?”.
Örneğin bazı kullanıcılar siteyi daha sonra satın almak için bir ürünü araştırmak için kullanabilirler. Onları mümkün olan en iyi deneyimi vermek için spamden uzak, iyi ve temiz bir yorum sistemiyle birlikte ürününüz orijinal içerikli bir açıklamasını sunun. Kullanıcıların soru sormak için sayfalar arasında dolaşması yerine sorularını direk sorabilecekleri bir forum bile yaratabilirsiniz. Ziyaretçilerin, ürünün sayfasında veya ürün üzerinde daha derinlemesine bilgi veren sayfalarda geçirdikleri zamanı takip edin.
Görev tamamlama oranları hakkında bazı verileri toplamak SEO planınızın denetimini yaparken size yararlı olabilir. Bunu yapmak için ziyaretçiye ziyaret sebebinin araştırma mı, eğlence mi yoksa bir ürün satın almak mı olduğuna dair çoktan seçmeli sorular veya hatta “Yapmak istediğiniz şeyi yapabildiniz mi?”, “Ziyaretinizden memnun kaldınız mı?” gibi evet ve hayır cevapları isteyen kısa anketler yapın. Bu ölçümleri daha iyi bir müşteri deneyimi yaratmak için SEO planınızın etkinliğini yorumlamada kullanabilirsiniz.
Bir SEO Uzmanı Kiraladığınızda / Bir SEO Uzmanıyla Çalışırken Bu Ne Anlama Gelir?
  • 6 ay veya daha kısa bir sürede sizi bir numaraya yerleştirebileceğini iddia eden bir SEOuzmanına asla güvenmeyin. Çok iyi uygulanmış bir SEO stratejisinin faydaları genellikle kendisini en az bir yıldan önce göstermez, özellikle site birçok açıdan yenilenecekse bu süre daha da uzayabilir. Taktikleriniz sizi kısa vadede başarıya ulaştırabilir ama uzun vadede size sağladığı tüm getirileri fazlası ile geri götürecektir.
  • Projenin başında beklentilerle ilgili bir çizelge talep edin ve SEO uygulaması bittikten sonra tekrar bir çizelge talep edin.
  • Sıralamadan ziyade, sizin ticari hedeflerinize odaklanan biri ile çalışın. Sıralamalar yerine organik trafik, satış, görev tamamlama ve benzeri gibi APG’leri arttırmaya çalışın.
  • Kişisel egzersizlerinizde olduğu gibi genelde daha küçük, başarılabilinir ve önünüzde olan hedeflere odaklanın. Bunu yapmak sürekli endişeli bir ruh halinde olup başarısızlığa sürüklenmekten daha iyidir. Tek ve zorlu bir çaba ile SEO uygulamanızda başarıya ulaşmayı denemektense, daha küçük bir hedefe ulaşıp kendi performansınızı görebilir ve bunun ardından en büyük hedefe ulaşmak için tek tek küçük hedeflerinizi gerçekleştirebilirsiniz.
  • SEO uzmanlarından neyin en hızlı sonucu vereceğini değil, neyin uzun zaman içerisinde sürekliliği sağlayabileceğini sorun.
  • Eylemlere bölünmüş bir zaman çizelgesi kullanın; 2-4 hafta kapsamlı bir site denetimi, 1-2 ay teknik değişiklikler, 2 ay içerik yenileme, 3-4 ay link elde etme çabaları ve benzeri…
  • SEO uzmanlarından açıkça ne yapıldığına dair raporlar isteyin ve saf sıralama ölçümlerinizle birlikte bunun genel büyümenizi nasıl arttıracağını sorun.
Bu makale kötü uygulanmış SEO’ların size en kısa sürede sonuç vereceğini belirtmemektedir. Korsanların gizli spam linklerini ortadan kaldırmak, sitenin içerisindeki kritik sorunları tespit etme veya manüel cezayı kaldırma gibi iyi bir SEO’nun çok hızlı sonuçlar verebileceği bazı durumlar da vardır.
Bu makaleden çıkarmanız gereken sonuç, herhangi bir SEO çalışmasına başlamadan önce durumu değerlendirmek için zaman harcamanız, kısa ve uzun vadeli stratejiler geliştirmeniz, SEO’ya devamı eden bir süreç olarak yaklaşmanız, gerçekçi hedefler koymanız ve daha büyük bir ekip ve uygulayıcılar ile zaman çizelgeleri oluşturmanız gerektiğidir.
Birçok SEO çalışması gerekli zaman ve yatırım hakkında gerçekçi olmayan beklentiler yüzünden başarısızlıkla sonuçlanmaktadır. Sitenizin bunlardan biri olmasına izin vermeyin!

İlginizi Çekebilir

Yorum Yap