Girişim 1.188 kez görüntülendi. 1

Web Girişimleri Neden Başarısız Olur?

Sayısı proje yaptım, sayısız proje batırdım diye başlamayacağım elbette. Kendi çapında ufak tefek web projeleri olan amatör bir webmasterim. Ama büyük hayallerim var, en az bu yazıyı okuyanlar kadar :) Bu hayallerim doğrultusunda planlar yapmakta, bilgi ve donanım kazanmaya uğraşmaktayım. Tecrübe önemlidir, ancak her zaman acı hatıralar bırakılarak kazanılmaz. her ne kadar bir musibet bin nasihattan iyidir deseler de, nasihat iyidir arkadaşlar, ders almasını bilenlere. Ben ders almasını bilirim. Hayatım boyunca, her konuda en büyük yol kılavuzum, o yoldan daha önce giden insanların söyledikleri oldu. Çünkü onlar daha önce bizi bekleyen tehlikeleri yaşamış, çelmeleri yemiş, çukurlara düşmüş insanlar. Onları ne kadar fazla dinlersek, yolumuzda o kadar kaza bela gelir başımıza, o kadar başarılı ve temiz bir yolculuk yaparız. Bu mantıkla yaşadım hep, çok da faydasını gördüm, tavsiye ederim.

Bu düşünce tarzımdan dolayı, ileride en az hatayı yapmak için pek çok web girişimi hikayesi okudum, başarılı olanlar kadar başarısız olanları da araştırdım. Öğrendiklerimi paylaşmak istedim o kadar. Umarım faydası olur.

Bir proje nasıl doğar?

Bir proje sayısız farklı hikayelerle doğabilir. Eksik birşeyler olmalı diyerekten yaptığınız sektörel analizler kadar gördüğünüz bir rüya, günlük sohbetteki bir kelimeyle ampulun yanması, yaşadığınız bir sorun,  tembelliğiniz sonucu daha pratiğini aramanız, herhangi birşey herhangi bir yerde ve zamanda kafanızda bir fikir doğmasına etken olabilir.

Teorisi oluşan projelerin bir kısmı pratiğe dönüşür, bunların da çok az bir kısmı başarıyı yakalar, başarılı projelerin de çok daha az bir kısmı bu başarıyı sürekli kılabilir. Peki bir proje başarı yolunda neden tökezler? Başarısızlıkları 2 aşamaya ayırabiliriz:

  1. Başlangıç Aşaması Başarısızlıkları
  2. Proje SüresinceBaşarısızlıklar

Başlangıç Aşaması Başarısızlıkları

  • Girişimci yeterince girişken ve istekli değildir, proje teoride kalır, ölür gider.
  • Girişimci, doğruluğundan tam olarak emin olamadığı bir yola girer, bu nedenle projesinin arkasında duramaz, proje ölü doğar.
  • Girişimci için o proje bir aşk değil, tek gecelik ilişkidir, gelip geçici bir hevestir, 2 gün sonra proje defterini kapar.
  • Girişimci yanlış bir alan seçmiştir, eğer işi sadece getiri için yapıyorsanız kalıcı başarı imkansızdır; girişim için sevdiğiniz, yapmaktan zevk aldığınız bir işi seçmelisiniz.
  • Yanlış ortak, başarısızlık kaçınılmazdır.
  • Beklemek, düşündünüz ancak siz başlayana kadar adamlar yaptı bile :)

Proje Süresince Başarısızlıklar

Arkadaşlar, bir girişimci, girişim konusu ne olursa olsun, proje yönetim bilgisine sahip olmalıdır. Proje yönetimi ile ilgili yapacağınız ilk arama motoru sorguları ve makaleler size sakın teorik bilgi kirliliği gelmesin, Proje Yönetimi, pratikteki başarı anahtarlarının belirli kalıplara oturtularak uygulanabilir hale getirilmiş şeklidir. Proje Yönetim kursundaki bir hocam, “hırsızlık” aktivitesine bile Proje Yönetim süreci dediğinde, işte konuyu tam olarak o zaman anlamıştım. Çünkü hırsızlık da, tüm proje yönetim süreçlerine sahiptir. Projenin yürütülmesi aşamasındaki başarısızlıklara gelmeden, gelin önce kısaca proje yönetim asüreçlerine bakalım :

  • Başlatma
  • Planlama
  • Yürütme
  • İzleme ve Kontrol

proje-yönetim-süreçleri Web Girişimleri Neden Başarısız Olur?

Başlangıç aşamasındaki başarısızlık sebeplerine değindik, diğer proje yönetim aşamalarını da öğrendiğimize göre, burdaki başarısızlık etkenlerine geçebiliriz.

Planlama Eksikliği

Bir projeye inanıyoruz, hevesliyiz ve başladık, eğer başlamaktan anladığımız ortaya direk bir ürün koymak ise, yine başarısız olduk, bundan sonraki tüm çalışmalarımız boşa kulaç atmakdır. Nerede planlama ? Kolları sıvamadan önce, kafamızı kaldırıp bir düşüneceğiz, projeyi her bileşeni ile planlayacağız. Nedir bu bileşenler?

  • Zaman : Projenin  1 ay, 3 ay, 6 ay, 1 yıl, 5 yıl vs. dilimlik süreçleri
  • Kaynak : Projenin gerçek ve sanal kaynakları,  yazılımcı, seo uzmanı, pazarlamacı, insan kaynakları, hosting, yazılım, içerik, ürünler, diğer iç ve dış ekip ve öğeler.
  • Nakit Akışı : Projenin gelir ve giderleri

Proje bu 3 bileşeni kapsayacak şekilde, kısa orta ve uzun vadede planlanmalı. Peli bu planlama bize ne kazandıracak ?

  • Her aşamayı öngörmüş olduğumuz için projenin başarı performansını takip edebileceğiz, herşey kontrolümüzde olacak, yürütme, izleme ve kontrol aşamaları daha sağlıklı ilerleyecek.
  • Gelir-giderleri, görerek kar zarar durumunu öngöreceğiz, projenin ortasında “Arkadaş kar edemedik” diyip dükkanı kapatmayacağız.
  • Planlama aşamasında olabilecek riskleri önceden farkedip onlara çözüm üretmiş olacağız, böylece bu riskler hiç gerçeğe dönüşmeyecek veya dönüşürse de kolay bir şekilde atlatılacak.

vb.

İşleri Aceleye Getirmek – Yanlış, Eksik Tanıtmak

Planlama eksikliğinin başka bir versiyonu. r10.net gibi webmaster forumlarında, her gün yeni projeler başlığı altında pek çok yeni siteyi inceliyorum. Hiçbirisi hazır değil. Kategorileri oluşturulmuş, 2 kullanıcı 3 başlıklı forumlar, 2 içerik girilmiş bloglar, arayüzü bile tam oturtulamamış portallar, butonları çalışmayan çeşitli hizmet siteleri vsvsvs. Herşey hemen olsun istiyoruz. İlk intiba çok önemlidir. İnsanlara projenizi bir kez tanıtma fırsatınız var, yeterince hazır olmadan, tam olarak hizmet verecek aşamada olmadan insanların incelemesine sunmayınız. İlk önce kendi içinize sinsin, sonra arkadaş çevreniz, veya ilgili alandaki iş arkadaşlarınız ya da belirli bir kesime sunun öncelikle, geri bldirimleri alın, gerekli düzeltmeleri yapın ve sonrasında sunuma geçin. Diğer türlü, ilk bakışta negatif izlenip alan bir ürün, ağzı ile kuş tutsa asla hakettiği değeri göremez. Sonra proje tutmadı diye rafa kaldırırız, halbuki tutacaktı, ama yanlış yaptın :)

Ya da tüm bileşenleri tek seferde sağlamak, başta sade ve pratiklik önemlidir, bileşenleri planlayın, zamana dağıtarak dahil edin. Herşeyi tek seferde yapayım derseniz, bu insanlara çok karmaşık gelebilir, bu da yine girişiminizin başarısız olmasına neden olur.

Pes Etmek

Yine planlama kaynaklı bir başarısızlık sebebi. Webrazzi başta olmak üzere, girişim haberleri yayınlanan, yatırım alan girişimlere 1 sene sonra bir bakıyorum, uçmuş gitmiş. Sorun para da değil, yatırım da almış, ee noldu ? İşler zor geldi, çünkü kaynaklar iyi planlanmadı, veya yeterli kaynak vardı ama verimli kullanılamadı.

Kaynaksal Problemler

Bize pes ettiren veya projeyi başarısızlığa sürükleyen kaynaksal problemleri biraz daha detaylı irdeleyelim. Başarısız bir yazılımcı, işe yaramaz pazarlamacı, projenizi yanlış insanlara veya doğru insanlara yanlış bir şekilde aktaran bir danışman, kaş yaparken göz çıkaran seo uzmanı, işini sevmeyen çalışanlarınız, size güvenmeyen ortağınız,.. bunların hepsi başarısızlığı zorunlu kılacak iç ve dış kaynaklardır. Kaynaklarınızı doğru seçiniz, Steve Jobs, insanlar her ne kadar yüksek egolu dese de, başarıyı bu şekilde yakalamıştır.

Hızlı Büyümek

Planladınız ancak buna göre adımlar atmadınız ve çok hızlı büyüdünüz. Bu iyi birşey değil, çünkü büyümek bir çok taştan oluşur, siz taşlar tam oturmadan üzerine yenilerini koyuyorsunuz, bu da belirli bir süreç sonrasında yıkılma ile sonuçlanıyor.

 

Bu maddeler daha da artırılabilir, ben size klasikleşmiş başarısızlık sebepleri yerine, konuyu proje yönetimi olarak ele almanızı ve farklı açıdan değerlendirmenizi sağlayacak bilgiler vermeye çalıştım, umarım faydalı olmuştur.

Başarılı girişimeler:)

Unutmadan, şunu da okuyunuz :

Girişimcilerden Tavsiyeler



“Web Girişimleri Neden Başarısız Olur?” üzerine 1 yorum

  1. Metro Tesisat dedi ki:

    Bende bir girişimciyim ve işe başladıktan bir süre sonra hemen kazanmak istiyorum. Zorlukları görüncede hemen pes ediyorum. Diğer girişimci arkadaşlarımda da aynı sorunların olduğunu düşünüyorum.

Bir Cevap Yazın